Who cares? Eye care!

Wereldwijd zijn er 253 miljoen mensen met een visuele handicap. 36 miljoen van deze mensen zijn blind, 217 miljoen zijn slechtziend. Maar liefst 89% van de mensen met een visuele handicap woont in een ontwikkelingsland. In ontwikkelingslanden leidt blindheid tot grote economische en sociale problemen. Blinde mensen kunnen doorgaans zelf niet meer werken en zijn afhankelijk van familieleden en vrienden. 75% is te voorkomen of te genezen; bijvoorbeeld door een staaroperatie of een goede bril op sterkte.

De beschikbare behandelingen ter preventie en genezing van blindheid zijn de meest effectieve en goedkoopste van alle maatregelen op het gebied van gezondheidszorg. Eye Care Foundation heeft een wereld voor ogen waarin onnodige blindheid niet langer de mogelijkheden van mensen beperkt. Een wereld waarin de ongelijke toegang tot goede en bereikbare oogzorg verdwenen is en iedereen de mogelijkheid heeft met een scherp zicht een toekomst op te bouwen.

In 1984 stond de Lions Zuid-Kennemerland aan de basis van de oprichting van Eye Care Foundation in Nepal. De activiteiten zijn uitgebreid naar andere landen in Zuidoost Azië (Vietnam, Cambodja en Laos) en Afrika (Tanzania, Rwanda en Zambia). Sindsdien zijn er al meer dan 7 miljoen mensen aan hun ogen geholpen.

Resultaten Eye Care Foundation (1984-2022)

• Meer dan 7 miljoen oogonderzoeken uitgevoerd
  • Meer dan 800.000 staaroperaties uitgevoerd