Sinds 2016 verzorgt de Lions Club Zuid-Kennemerland een wijnactie waarvan de opbrengst bestemd is voor diverse goede doelen in Haarlem en omgeving. Wij bieden de volgende wijnen aan:

• Schola Sarmenti Critèra Primitivo (prijs per fles €8,95)

Schola Sarmenti is opgericht door een aantal kwaliteitsbewuste producenten in het uiterste zuiden van Italië, het schiereiland Salento, met het specifieke doel: het behouden en verder uitbouwen van de culturele en technische nalatenschap van generaties wijnmakers in Salento. Het wijngoed bestaat uit authentieke wijngaarden die deskundige bewerkt en beschermd zijn gedurende ca. 80 jaar.

De wijngaarden van Schola Sarmenti leveren alleen autochtone druivensoorten zoals de Primitivo (al meer dan 500 jaar bekend in Apulië) en de Negroamaro (al meer dan 2000 jaar). De opbrengst per ha is hier laag, de druiven worden met de hand geplukt en volgens de modernste technieken verder geselecteerd in de kelder. De wijnkelder is hypermodern en voorzien van de laatste technische snufjes.

Bij Schola Sarmenti komen eeuwenoude tradities en moderne techniek samen en resulteren in prachtige wijnen.

De Critèra wordt gemaakt van 100% primitivo van 15 jaar oude stokken. Van de 4200 stokken per ha wordt ca. 9000 kg fruit met de hand geplukt. De Critèra kent veel vrienden.

Critèra komt uit het plaatselijk dialect en heeft iets te maken met "vasthoudendheid".

Proefnotitie

Intense kleur en een kruidige zondoorstoofde geur. In de smaak veel rijp fruit, kruiden, mokka, chocolade en vanille. Lange zwoele afdronk. (13,5% alc.)

Extra informatie

Druif

Primitivo

Karakter

Kruidig

Drinken

Nu op dronk.

Lekker bij

Parelhoenfilets met kruidige saus.

Serveren rond

18°C

• Contini Pariglia Vermentino (prijs per fles €8,50)

Wie Sardinië zegt, zegt Cannonau, de rode krachtpatser. Maar er is meer! Zoals de witte Vermentino van het gerenommeerde huis Contini. Een heerlijke gulle wijn die bij elke slok verleidt. Het gezaghebbende blad Decanter gaf 'm brons. De wijngaarden liggen aan de idyllische westkust, niet ver van het oude Phoenicische Tarros. De wijnbouw gaat hier echt heel ver terug! Dit ruige eiland heeft een rijke geschiedenis en een eigen taal en keuken waarin natuurlijk veel ruimte is voor vis. En vis moet zwemmen nietwaar?

De witte wijn van de Vermentino-druif heeft de afgelopen jaren de terrassen van Europa veroverd. Een wijn dus die makkelijk vrienden maakt. Zonder dat het een simpele allemansvriend is omdat toegankelijkheid is gekoppeld aan inhoud. Dat geldt vooral voor de Vermentino di Sardegna "Pariglia" van het gerenommeerde (sinds 1898) wijnhuis Contini. De wijncultuur op Sardinië is oeroud en gaat terug tot de tijd van de Phoeniciërs. Het is alsof je dat in deze heerlijke witte, licht gekruide wijn kunt proeven, want hij heeft onmiskenbaar diepgang, maar is nog steeds die lekkere gulle verleider. Een betere Vermentino dan deze is moeilijk te vinden.

Attilio Contini werd opgericht in 1898 door Salvatore Contini, en is één van de oudste en meest prestigieuze wijnbedrijven van Sardinië.  Zijn zoon, Attilio zette zijn werk voort met grote voortvarendheid. Inmiddels zijn de klein en achterkleinkinderen werkzaam in het bedrijf. Het bedrijf is gevestigd in Cabras op het schiereiland Sinis aan de westkust van Sardinië. Een gebied met een eeuwenoude traditie vanwege de Phoenicische stad Tharros, het dorpje San Salvatore met zijn ondergrondse tempel en de kerk van San Giovanni. Niet ver van Cabras ligt de archeologische opgraving “Sa Osa” waar voedselresten en druivenpitten zijn gevonden van voor 2000 voor Christus.

Deze Pariglia komt van Alto Campidano, Monte Arci, wordt zacht geperst, zonder steeltjes en vergist in RVS tanks. Geen houtlagering.

Proefnotitie

Lichtgeel van kleur met een hint groen. Intense geur van bloemen en verfrissend fruit. Fris, smaakvol, delicaat en verfijnd glas wijn. (13,5% alc.)

Extra informatie

Druif

Vermentino

Karakter

Volfris

Drinken

Nu op dronk.

Lekker bij

Quiche met geitenkaas, tomaat en basilicum.

Serveren rond

12°C

Indien u vragen heeft over de wijnactie, dan kunt u contact met ons opnemen via mpjpiet@gmail.com